تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 92.10.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 166 واحد افت به رقم 66190 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1051 واحد رشد عدد 161616 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 26 واحد رشد به رقم 87451 واحد رسيد.

همچنین در این روز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 148 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گسترش نفت و گاز پارسیان با 129 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افت به رقم 866 واحد رسید.

در این شرایط امروز پالایش نفت تهران با 0.99 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی زاگرس با 3 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 5437 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، امروز انتشار خبرهای متعدد پیرامون نرخ خوراک پتروشیمی ها، بورس را به شدت تحت تأثیر قرار داد و کام سهامداران این گروه از خبر نرخ 18 سنتی گاز تلخ شد.

بدین ترتیب گرچه حجم معاملات امروز در مقایسه با روز گذشته با افزایش همراه بود، اما تأیید و تکذیب خبرها پیرامون صنعت پتروشیمی موجب سردرگمی سرمایه گذاران شد و معاملات سهام شرکت های این گروه را با فشار فروش همراه ساخت. بطوریکه اکثر قریب به اتفاق نمادهای گروه مذکور در آستانه منفی قیمت سهام مورد معامله قرار گرفتند و در برخی سهم ها نیز این روند نزولی منجر به تشکیل صف های فروشندگان شد.

اما به اعتقاد اهالی تالار تصویب نرخ 18 سنتی برای خوراک گازی پتروشیمی ها آن هم با این شتاب به صرفه اقتصاد کشور نبوده و بهتر بود این رشد حدود 6.5 برابری، پلکانی و در یک بازه زمانی طولانی تر صورت پذیرد؛ یا همزمان با آن مزایایی برای مجتمع های این گروه در نظر گرفته شود. چراکه در صورت تصویب این نرخ و با توجه به قیمت های منطقه ای نرخ خوراک، خروج سرمایه ها را از این بخش پرمزیت اقتصاد ملی شاهد خواهیم بود.

اگر بنا را بر این موضوع بگذاریم که تنها به دلیل کسب سود شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی، بایستی با اتخاذ تصمیماتی با آنها مقابله کرد، پس به نظر می رسد تخفیف های در نظر گرفته برای سایر صنایع نیز باید برداشته شود.

به هر صورت تصمیم برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها در شرایطی مورد توجه دولت و نمایندگان مجلس قرار گرفته که عرضه های دولتی در سهام پتروشیمی ها پایان یافته و چندان جالب به نظر نمی رسد که دولت با خروج از سهام یک صنعت خاص، فعالان آن را زیر فشار قرار دهد و از سوی دیگر در مقابل گروه دیگری همچون پالایشی ها به دلیل در پیش رو بودن عرضه های جدید توسط سازمان خصوصی سازی رفتاری متفاوت را داشته باشد.

اما در گروه فلزات رنگین به دلیل نوسان نرخ ها در محدوده قیمت های معاملات آخر هفته گذشته در بازارهای جهانی، امروز فضای منفی در سهام شرکت های تولیدکننده فولاد، مس و نیز سرب و روی شکل گرفت. تا جایی که این سهام با فشار فروشندگان مواجه شدند و حتی تا مرحله تشکیل صف های پرحجم در آستانه منفی حداکثری قیمت ها نیز پیش رفتند.

امروز در گروه ساختمانی نیز همچون روزهای قبل اقبال سرمایه گذاران متقاضی خرید سهم مشاهده شد، بطوریکه این روزها نسبت پی بر ای پایین این سهام و فرا رسیدن زمان برگزاری مجامع عادی سالیانه شرکت های این گروه، ساختمانی ها را برای بسیاری از فعالان تالار شیشه ای جذاب کرده است. در نتیجه امروز نیز برای خرید سهام ساختمانی ها صف های میلیونی خریداران تشکیل شد.

"خودرو" و زیر مجموعه های آن نیز با اعلام خبرهایی مبنی بر فروش بلوکی سهام بانک پارسیان به قیمت پایه 650 تومان برای هر سهم، مورد اقبال خریداران واقع شدند و تقاضای پرحجمی برای آنها ایجاد شد. بطوریکه به دنبال تشکیل شدن صف خرید برای سهام شرکت ایران خودرو، سایر نمادهای گروه نیز با اقبال سرمایه گذاران رو به رو شدند و تقریباً تمامی نمادها با تداوم صف های خرید سهام معاملات روزانه را به پایان بردند.

امروز بیش از 105 میلیون سهم "خودرو" با پایداری صف خرید حدود 80 میلیونی مورد داد و ستد قرار گرفت.

حمل و نقلی ها نیز در ادامه حرکت روزهای گذشته بازهم شاهد افزایش فشار تقاضای خریداران سهام خود بودند که در نتیجه آن، سهام این شرکت ها تا آستانه مثبت حداکثری بالا رفتند که در رأس آنها "حکشتی" سایر سهم های گروه را با خود رو به جلو حرکت داد، هرچند صف خرید این سهم تا پایان معاملات واگذار شد.

پالایشگاهی ها نیز به دلیل عدم انتشار خبرهای ناامید کننده و به دنبال اصلاح قیمتی و زمانی انجام شده در این گروه طی چند ماه اخیر، امروز با رشد تقاضای سرمایه گذاران رو به رو شده و خریداران در برخی سهم های این گروه به صف نشستند.

در پایان گفتنی است انتشار پی در پی اخبار ضد و نقیض از سوی نمایندگان مجلس، امروز بازار سهام را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد. حال آنکه به اعتقاد اهالی تالار انتظار می رود نمایندگان خانه ملت بیش از این به فکر حفظ منافع و مصالح کشور به ویژه بازار سرمایه باشند و در تصمیم گیری های خود نیز این هدف را سرلوحه کار خود قرار دهند تا جذابیت و صرفه سرمایه گذاری در صنایع پرمزیت کشور از جمله پتروشیمی ها به مخاطره نیفتد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 9 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 221
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 223
بازدید ماه : 774
بازدید کل : 11660
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1